SEO průmysl často zmiňuje „Algoritmické Google penalizace“ jako takovou obecnou a ustálenou frázi pro webové stránky, které selhaly a nesplnily očekávání v Google Vyhledávání. Avšak tento termín a jeho používání je v samé podstatě špatný, protože tu nejsou žádné Google algoritmické penalizace. Jsou tu samozřejmě Google penalizace, které Google oficiálně a eufemisticky nazývá Manuální spam akce. A jsou tu také Google algoritmy a aktualizace algoritmů. Oba dva mohou a taky že určují to, jak se bude daná webová stránka pro výsledky vyhledávání hodnotit. Avšak je velice důležité pochopit, že se jedná o dvě naprosto odlišné věci, ještě předtím, než se je budete nějak podstatně v jejich „rozhodování“ ovlivnit.
Algoritmy jsou (re)kalkulace
Google spoléhá ve velké míře na jejich algoritmus. Do té doby, co myslíme na SEO, tak pouze několik málo těchto algoritmů bylo oficiálně potvrzeno samotným Googlem. Google Panda, který je zaměřený na kvalitu obsahu na stránce a Google Penguin, který byl navržen s mimo stránkovými signály v hlavě, jsou pravděpodobně dva nejznámější a doložené a také obávané algoritmy. Zatímco je tu dalších několik pojmenovaných algoritmů nebo aktualizací pro již existující algoritmy, je velice důležité to, že toto je omezený počet několika pojmenovaných algoritmů, které jsou používány kdykoliv, v porovnání s bezpočet algoritmy a ještě stovkami aktualizací, které se vydávají každý rok. Dokonce v průměru je tu více spuštění, ať už menších či větších aktualizací, každý den. SEO průmysl, ale i samotná obecná veřejnost, si pouze ojedinělé všimne některých těchto změn. Proces spuštění je pochopitelně velice hlídaným Google tajemstvím. Zatímco nové algoritmy jsou zřídka kdy perfektní od samého začátku, tak mají schopnost se postupně vyvíjet. Avšak SEOs a marketéři musí vědět, že algoritmy, dle samotné jejich definice, nedovolují žádné výjimky. Google vždycky odmítl existenci černo-bílých seznamů jakéhokoliv druhu a to pro dobrý důvod. Jednoduše neexistují.